پشم از قدیمی ترین محصولاتی است که توسط انسان مورد استفاده بوده و امروزه هم اهمیت خودش را حفظ کرده. شواهد به جا مانده از دوره های قدیم نشان می دهد که انسان ها  از 25000 سال پیش پشم را می شناختند و استفاده میکردند. تولید آن هم از زمان آشور و بابل و سپس به مصر و فینیقیه گسترش پیدا کرده. ایتالیا به عنوان یکی از اصلی ترین کشورهای تولید کننده پشم بوده  و تا به امروز هم قدرت بزرگی در صنعت بافندگی و تولید پارچه باقی مانده است.

پشم الیاف حیوانی است که از بدن گوسفند، بز، شتر و گاومیش و... بدست می آید. اما پشم گوسفند بیشترین کاربرد را دارد که در این مطلب انواع آن را بررسی میکنیم.


 

پشم ماده ای بسیار ویژه است که کاربردهای مهم تری نسبت به پارچه دارد به طوری که هم عشایر را از گرمای طاقت فرسای کویر نجات میدهد و هم ساکنان نواحی قطبی با دمای زیر صفر درجه را از سرما محافظت میکند.
 

انواع پشم گوسفند و کاربردهای آن:

اگر بخواهیم گوسفندان را دسته بندی کنیم شاید در نگاه اول آنها را از نظر جثه و گوشت متمایز بدانید. اما نژاد های مختلفی از گوسفند در جهان وجود داره و آنها رو به صورت کلی براساس نوع پشم تقسیم بندی میکنند.



گوسفند مرینوس


گوسفند نژاد پشم ظریف:

این گوسفندان به خاطر پشم ظریفی که دارند به گوسفندان مرتع معروف هستند. گوسفندان مرینوس از این نژاد هستند. مرینوس بهترین نوع برای محصولات پشمی است. این گوسفندان با اصالت اسپانیایی در سال 1700 میلادی به استرالیا برده شدند. و با پرورش دقیق و طولانی مدت آنها امروزه مبالغ زیادی پول نصیب صاحبان شان می شود. گوشت این گوسفندان در درجه دوم بعد از پشم شان قرار دارد و به همین دلیل بیشتر به هدف استفاده از پشم پرورش داده می شوند. هر گوسفند مرینوس 4 کیلو پشم جدا می شود که بعد از شست و شو 40 درصد کاهش وزن دارد.
 

گوسفندان پشم متوسط:
اصالت این گوسفندان به انگلستان بر میگرده و پشم روشن تری نسبت به گوسفندان مرینوس دارند. و در تهیه کامو پارچه های مردانه و زنانه و پتو کاربرد دارد.
 

گوسفندان پشم آمیخته:
دارای پشمی بلندتر از نوع متوسط اما ظرافت آن با پشم متوسط یکی است و رنگی روشنی دارد. این گوسفندان دارای گوشت مطلوبی نیز هستند.

 



گوسفند پشم بلند


گوسفندان پشم بلند:
این گوسفندان به دلیل داشتن پشم های جثه بزرگ به بزرگترین گوسفندان جهان معروف هستند و پشم های بلندی دارند که به دو دسته روشن و نیمه روشن تقسیم می شوند.
 

گوسفندان پشم ضخیم :
پشم این گوسفندان به پشم قالی معروف است و بافت درشتی دارد. این دسته از گوسفندان در کشورهایی مثل ایران ، چین ، ترکیه ، افغانساتان و هندوستان پرورش می یابند.
 

پشم چه برتری هایی نسبت به سایر الیاف دارد؟

  • توانایی مقاومت در برابر رطوبت
     
  • حرارت و نفوذپذیری هوا را کنترل می‌کند.
     
  • از بین برنده و تسکین دهنده درد‌هاست و باعث بهبود گردش خون می‌شود.
     
  • ضد آلرژی و الکتریسیته است.
     

چرا استفاده از پشم ضروری است؟
زمانی که در بستر استراحت خود از پشم استفاده می‌کنید. اجازه می‌دهید که پشم اثر شفا و آرام‌بخشی خود را با انرژی و نشاط طبیعی به شما منتقل کند. برای تهیه کالای خواب تولید شده با پشم طبیعی میتوانید از سایت کالای خواب بازدید کنید.