لحاف های قدیمی فقط در فصل زمستان کاربرد داشت و از آن برای روی کرسی یا هنگام خوابیدن به جای پتو استفاده میکردند. که علاوه بر گرما فواید سلامتی زیادی هم داشت. اما امروزه لحاف های جدیدی طراحی شدند که در قالب لحاف رو تختی استفاده می شوند که انواع مختلفی دارند و در تمام فصول سال کاربرد دارند. شست و شوی لحاف یکی از دغدغه های افراد برای افزایش طول عمر آن است. در این مطلب نحوه شست‌و‌شوی و نگهداری لحاف رو‌تختی را بررسی میکنیم.



نظافت روزانه لحاف: 
زمانی که ازخواب بیدار می شوید سعی کنید لحاف را مرتب کرده و تکان دهید تا به حالت اولیه خودش برگردد. درزهای شکافته شده را حتما تعمیر کنید که بیشتر نشود. اگر لکه ای روی لحاف به وجود آمده بهتر است همان ابتدای کار که هنوز خشک نشده آن را با یک دستمال پاک کنید، یا اگر خشک شده از سرکه سفید یا صابون رقیق شده با آب برای پاک کردن آن استفاده کنید. مراقب باشید که پارچه را روی لحاف نکشید و با ضربه زدن لکه را پاک کنید و به هیچ عنوان برای تمیز کردن لحاف، مواد سفید کننده بکار نبرید. هر چند وقت روی لحاف را جارو برقی با مکش کم بکشید تا گرد و غبار و میکروب هایی که در آن جمع شده خارج شود. 
همچنین می توانید لحاف را هر چند وقت در فضای آزاد روی جالباسی پهن کنید تا هوادهی شود. مخصوصا اگر از لحاف های تزیینی استفاده می‌کنید که امکان شستن آنها را ندارید. این کار را به دفعات بیشتری انجام دهید.
 

شستن لحاف رو تختی:

این لحاف ها چون در تمام فصول و هر روز استفاده می شوند نیاز بیشتری به شستشو دارند اما کارشناسان توصیه میکنند شستشوی آنها را به یکبار در سال کاهش دهید تا طول عمر آن افزایش پیدا کند. نکاتی که در ادامه میخوانید به شما در شستن اصولی و درست لحاف کمک می‌کند.

  •  ابتدا لحاف را بررسی کنید و به دنبال برچسبی باشید که نکاتی برای شستشو و خشک کردن لحاف در اختیارتان میگذارد. اگر  لحاف این دستور العمل را داشت طبق آن کار را انجام دهید. همچنین بخش های تزیینی، تکه ذوزی و درزهای لحاف را بررسی کنید و اگر شکافی داشت آن را تعمیر کنید.
     
  • طرح و رنگ لحاف را تست کنید. بعضی از لحاف های روشن ممکن است رنگ پس بدهند. یک ملحفه سفید را در آب داغ قرار دهید و آن را روی قسمت رنگی بگذارید اگر رنگ پس داد برای شستن از مایع مخصوص پارچه هایی که رنگ می‌دهند استفاده کنید. مایعی که انتخاب میکنید دارای ماده سفیدکننده، معطر، رنگ  یا نرم کننده نباشد. می توانید قرص ماشین لباسشویی مخصوص لحاف تهیه کنید و دقت   داشته باشید که لحاف های تزیینی را نمی توان با لباسشویی شست. 
     
  • از آب سرد و چرخه ملایم و کوتاه ماشین استفاده کنید.اگر لحاف شما ظریف است و جنس آن پنبه نیست، میتوانید آن را در یک وان بزرگ و با دست بشویید. اجازه دهید مایع شوینده به طور کامل حل شود بعد لحاف را داخل آن گذاشته و هم بزنید. به هیچ عنوان از آب داغ و شستشوی نرمال یا سریع لباسشویی برای لحاف استفاده نکنید.


خشک کردن لحاف:
برای خشک کردن با استفاده از لباسشویی درجه خشک کن را روی کم تنظیم کنید که به بافت لحاف آسیب نزند. به هیچ عنوان از اتو یا نور مستقیم آفتاب برای لحاف استفاده نکنید. هنگام خارج کردن لحاف از لباسشویی و حمل آن حواستان باشد که تمام وزن لحاف را کنترل میکنید و قسمتی از آن کشیده نمیشود. می‌توانید لحاف را در فضای باز روی چوب لباسی یا زمین پهن کنید و یک طرف که خشک شد آن را برگردانید. اگر نسبت به پرنده‌ها و موجوداتی که در فضای باز هستند نگرانید بهتر است لحاف را روی چوب لباسی پهن کنید و یک ملافه نازک روی آن بکشید.


نگهداری لحاف:
اگر از لحاف استفاده نمیکنید و میخواهید آن را جمع کنید بهتر است بعد از تمیز کردن و مرتب تا زدن آن را داخل یک کیسه پارچه ای قرار داده و در جای خشک و تاریک مثل کمد قرار دهید. هرچند وقت یکبار هم لحاف را از کیسه خارج کنید و اجازه دهید هوا در داخل آن جریان یابد و دوباره آن بسته بندی کنید.