داشتن یک خواب راحت مهم ترین نیاز روزانه هر فردی است که به عوامل مختلفی از جمله کالای خواب بستگی دارد. در این مطلب انواع کالای خواب، کاربرد و نحوه انتخاب و نگهداری آن را بررسی میکنیم تا بتوانید در منزل اتاق خوابی متناسب با نیازتان آماده کنید.



۱. تشک
یکی از وسایل ضروری که باید برای یک خواب راحت تهیه کنید تشکی متناسب با فیزیک بدنتان است که علاوه بر احساس راحتی از آسیب رسیدن به اعضای بدن جلوگیری نماید. انواع تشک ها شامل فنری، فومی، لاتکسی و... در بازار وجود دارد که بهتر است قبل از انتخاب تشک درباره آنها اطلاعات کافی بدست آورید 

۲. روتختی
انتخاب روتختی آیتم بعدی در خرید کالای خواب محسوب می شود. سرویس روتختی به طور کلی شامل ملحفه تشک، لحاف روتختی و روبالشی می باشد. انتخاب سرویس روتختی نرم و مناسب علاوه بر آرامش خواب شبانه شما یکی از موارد زیبایی منزل و دکوراسیون داخلی خانه به شمار می رود زیرا طرح و رنگ بندی آن جلوه بیشتری را به ارمغان خواهد آورد. جنس روتختی هم باید مرغوب و شستوشوی راحتی داشته باشد.

۳. ملحفه تشک
اندازه تشک های امروزی براساس تختی که روی آن قرار میگیرد دوخته میشود و باید ملحفه متناسب با سایز و ضخامت تشک انتخاب کنید. سرویس ملحفه دربین کالاهای خواب از اهمیت زیادی برخوردار است چون به سلامتی و پوست ما ارتباط دارد و باید به الیاف و جنس بکار رفته در سرویس ملحفه به گونه ای باشد که هوا آزادانه در آن جریان داشته باشد .

4. پتو

قطعا پتو یکی از ملزومات اتاق خواب است به طوری که میتوان اتاق خوابی  بدون روتختی داشت اما بدون پتو هرگز. پتوها دارای انواع مختلفی از جمله پشمی، دولایه، پنبه ای، ارگانیک و مسافرتی و... هستند. در انتخاب پتو علاوه بر توجه به رنگ و طرح به الیاف آن دقت ویژه ای داشته باشید. پتوهای پشمی مناسب برای فصل زمستان است. الیافی مانند میکروفایبر پلی استر دارای خاصیت ضد حساسیت و ضد آلرژی می باشد که استفاده آن در ساخت پتو بسیار اهمیت دارد.

۵. لحاف

نوعی روانداز زمستانی که گرمای بیشتری از پتو دارد.  لحاف سنتی از پنبه و پشم گوسفند  و نوع صنعتی آن از لایکو و الیاف مصنوعی پر میشود. لحاف نیز همچون دیگر انواع سرویس خواب دسته بندی متنوعی دارد و باتوجه به نیازتان باید آن را انتخاب کنید که معمولا نوع سنتی آن برای سلامتی بهتر است

۶. روکش لحاف

جنبه تزیینی دارد و برای دوختن روکش خیلی از افراد از دکمه استفاده می کنند. برخی از خانم های خوش سلیقه این محصول را تنها جهت تزیین روتختی خوب بکار می برند. لحاف به دلیل حجم بزرگ و سنگینی آن کمتر امکان شستشو دارد و بهتر است روکشی مناسب و قابل شستشو انتخاب کنید.

۷. بالش

بالش خواب دارای طرح بندی ها و رنگ بندی‌های متفاوتی است همچین شامل سه اندازه استاندارد متوسط و بزرگ می شود. بالش باید متناسب با شکل خوابیدن انتخاب شود. اگر از بالش مناسبی استفاده نکنید عوارض جانبی زیادی برای سلامتی‌تان دارد.

۸. متکا

بالشی لوله‌ای‌ست که هنگام نشستن روی تخت، برای راحتی بیشتر و حفاظت از کمر استفاده می‌شود. البته ممکن است برای تزئین به‌کار رود. متکا در اندازه‌های مختلف عرضه می‌شود؛ برخی نمونه‌های آن تمام عرض تخت را می‌پوشانند.

۹. کوسن

کوسن نیز نوع دیگر از سرویس خواب محسوب می شد که جنبه تزیینی در منزل و اتاق خواب را دارد. متناسب با اتاق خود می توانید طرح و رنگ دلخواهی را انتخاب نمایید.

۱۰. بالش مخصوص نشستن

نوعی بالش خاص برای افرادیست که کمردرد داشته و بر روی سطوح صاف و سفت نمی توانند بنشینند.

۱۱. دامن تخت خواب

پارچه تزیینی که حد فاصل تشک و پایه تخت را می پوشاند کاربرد اصلی آن در پوشاندن پایه تخت است و جز کالاهای تزیینی در خرید سرویس خواب محسوب می شود.